top of page
  • Foto van schrijverJanine Veerman I Praktijk ViaMea

'Voor innerlijke rust moet je niet in je hoofd zijn'



Dat is de laatste plek waar je moet gaan zoeken!


Nee je hoofd is niet bij uitstek een rustige en stille plek. Het is juist de plek waar al die gedachten zijn. En als je daar met je aandacht bent, merk je ook veel van die gedachten op! En heb je ook snel het gevoel daar dan vervolgens ook iets mee te moeten doen. Je hoofd is de hele dag bezig met scannen en analyseren van de wereld om je heen en in jezelf.


Maar waar dan wel...in je LIJF! Probeer maar eens met je aandacht een tijdje bewust bij je ademhaling te blijven (bij je grote teen mag ook, maar is de ademhaling is vaak makkelijker omdat die beweegt). Je komt regelmatig van die ademhalingsoefeningen tegen waarbij je dan 4 tellen in moet ademen, 1 tel vasthouden, 4 tellen uit moet ademen en weer 1 tel vast. Dat is natuurlijk een heel onlogische manier van ademen, vooral die tel vasthouden, dat doet toch niemand vanuit zichzelf. Nee, klopt, maar door dit te doen moet je dus heel bewust met al je aandacht bij je ademhaling blijven. En dus gaat je aandacht je lijf in.


Dan zal je merken dat je daar rustiger van wordt. Er zijn namelijk geen gedachten in je lijf en dat zorgt voor die innerlijke rust.


Ons hoofd gaat heel snel en ook vaak veel tegelijk. Het tempo van je lijf is een heel stuk trager. Wanneer je met je aandacht in je lijf bent, vertraag je jezelf en daarmee ook je hartslag en ademhaling, wat weer zorgt voor meer ontspanning en innerlijke rust!


Dus... adem rustig in (vasthouden) adem rustig uit (vasthouden)...

2 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page