top of page
  • Foto van schrijverJanine Veerman I Praktijk ViaMea

'Misschien is niets doen juist de oplossing'



Hoe vaak doe jij even niets op een dag?


En dan bedoel ik bewust even echt niets doen. Het is zo gezond als je dit kan, maar staat tegelijkertijd zover af van onze westelijke manier van leven. Maar gelukkig kun je niets doen leren! Wat ik mijn cliënten vaak aanraad: doe voor 5 tot 10 minuten per dag even bewust helemaal niets (en als jij het zelfs 30 minuten redt is dat helemaal fantastisch!).


En nee, dus ook geen boek lezen, want dan doe je nog steeds iets. Ok, je mag er dan best een kopje thee bij nemen. Dus gewoon even zitten of liggen en echt even niets doen. (ben je bang dat je in slaap zal vallen, zet dan even een wekkertje, anders gooi je misschien je bioritme weer door elkaar en dat is ook niet bedoeling). Je hersenen en lichaam echt even rust geven.


Vele zullen merken dat het misschien makkelijk klinkt, maar erg moeilijk kan zijn. Omdat wij gewend zijn aan de westelijke manier van leven, zijn onze hersenen overactief en zullen deze ons continu gaan herinneren aan alle dingen die veel belangrijker zijn dan niets doen. We zitten met ons aandacht dan ook steeds maar bij ons hoofd en al deze gedachten.


Dit kan (in het begin) best frustrerend en stressvol zijn. Onze hersenen staan namelijk ingesteld op van alles MOETEN, de hele dag door (doendoendoendoen). Niets doen voelt dan niet goed, dat komt omdat we er allerlei oordelen over hebben (lui, nutteloos, inefficiënt, enz).


Maar dit kan je dus echt wel leren door te oefenen. Start eens met 2 minuten niets doen per dag. Wanneer dit lukt, bouw je het verder uit naar 10 (of zelfs 30 minuten).


Geloof me, het heeft heel veel voordelen voor je gezondheid! Onze hersenen en lijf zijn namelijk helemaal niet gebouwd op de hele dag productief en bezig zijn. We staan de hele dag aan, ons lichaam maakt continu adrenaline en/of cortisol aan (stresshormonen) en dat heeft op de lange termijn grote gevolgen voor je welzijn:

- je lichaam raakt uitgeput

- door de stress (adrenaline) kunnen je hersenen moeilijker resetten

- je slaapt minder goed

- je hersenfuncties worden minder (geheugen, focus, opnemen van informatie)

- je raakt oververmoeid of belandt zelfs in een burn-out


Niets doen is dus niet lui of nutteloos!! Het is van levensbelang!

0 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page